Kunst en filmposters

Op mijn studentenkamer hingen altijd diverse filmposters. Iedere Groningse student ging aan het begin van het studiejaar altijd naar de poster-sale om de kamer aan te kleden. Usual suspects waren Pulp Fiction, Resevoir Dogs, Trainspotting en Breakfast at Tiffany’s. Filmposters waren in die tijd nog heuse kunstwerkjes die de nietsvermoedende voorbijganger de bioscoop in moesten lokken. De laatste twee decennia is dit echter veranderd: de kunst van de filmposter is verworden tot een simpel trucje.

Hup klaar!
Mooie filmposters uit het verleden: Vertigo, de Star Wars poster, La Dolce Vita, West Side Story… Stuk voor stuk mooie afbeeldingen die je direct in je slaapkamer aan de muur zou willen hangen. (Of tegenwoordig in een lijst in de woonkamer, ik moest van mijn vriendin volwassen worden) Vandaag de dag is het maken van posters echter een soort vervelend klusje dat door een stagiair met Photoshop is een half uur geklaard is. Bijna alle posters tegenwoordig volstaan met het afdrukken van gezichten van de hoofdrolspelers. Even de filmtitel erbij plakken, en hup klaar. Zonde, want er is zoveel meer mogelijk.

Luiheid
Andere postermakers gaan nog een stapje verder in luiheid. Ergens heeft iemand bedacht dat het nog simpeler is om gewoon tekst over de hoofden heen te plakken. Ik vond dat al lelijk op The Social Network poster, maar The Internship (beter bekend als de Googlereclamefilm) wint de prijs voor luie fantasieloosheid. En je ziet het steeds vaker. Ook past men zonder blikken en blozen steeds vaker hetzelfde trucje toe. Posters met een camerashot door een paar mooie vrouwenbenen zijn er legio. Of posters waarin de held met zijn rug naar je toe staat en een beetje dreigend over zijn schouder kijkt. Of de superhelden poster waarbij de vrouwelijke karakters in een gekke pose staan om vooral hun derrière er beter uit te laten komen.

18kxyiay0nnbwjpg

Steek er tijd in!
Het lijkt wel alsof studio’s denken: “Je komt toch wel naar mijn film, laten we niet teveel geld verspelen aan een beetje mooie vormgeving”. En ergens hebben ze gelijk, het lijkt er niet op alsof mensen tegenwoordig minder films zien. Maar alles wat ik vraag is dat men een klein beetje creativiteit in een poster steekt. Niet meer elke keer die saaie zwevende hoofden, horrorfilmposters met een oog of de zoveelste thriller met een rennende man op de poster. Laat die stagiair iets anders doen, en zet er gewoon een paar vakmensen op.

Alternatieven
En het kan best. Het internet staat vol met voorbeelden van alternatieve posters gemaakt door mensen met liefde voor film. Okay, niet alles is een voltreffer, maar een eenvoudige google search leverde al meer leuke posters op dan dat ik dit jaar bij de bioscoop zag hangen. Het is te hopen dat filmstudio’s wakker worden en ingaan zien dat het zoveel mooier en beter kan. Zodra ze dat gaan doen kan ik weer met mijn vriendin gaan onderhandelen over een mooi plekje aan de muur voor één van mijn nieuwe aankopen.

Meer stereotype filmposters? Bekijk deze uiteenzetting van GoodBadFlicks op youtube.

triptico_1387507179443

etalter

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*