In 1994 verraste een onbekende comicfanaat de filmwereld met Clerks. Deze comedy over het wel en wee van twee winkelbedienden was geheel in zwart-wit geschoten, en werd in het alternatieve circuit een enorme hit. Niet door een geweldige verhaallijn of prachtige beelden, maar door waanzinnige dialogen en fantastische verhandelingen over bijvoorbeeld het pijpen van je eigen penis en linkse radicalen in Star Wars. Smith bekostigde de film door het verkopen van zijn comic-collectie.
Vlotte dialogen
Smith kreeg door zijn talenten voet aan wal in de filmindustrie en kon zo zijn eigen productiebedrijfje oprichten; View Askew. Met meer geld kon hij in 1995 zijn tweede grote productie maken: Mallrats. Wederom gaat het plot niet erg diep: twee vrienden worden op dezelfde dag gedumpt door hun vriendinnetjes en besluiten hun zorgen te vergeten in het plaatselijke winkelcentrum. In het alternatieve circuit ontstonden enkele geluiden dat Smith met Mallrats commercieel was geworden, maar de dialogen bleven geestig, snel, grappig en voor sommige grote filmmaatschappijen vulgair. Wat te denken van onderwerpen als: Superman’s sperma, afrukken voor je sterft, katten in kontgaten en een 15-jarig meisje dat onderzoek doet naar de seksdrift van mannen. Misschien iets te veel onderbroekenlol, maar wel weer uitermate geslaagde dialogen.
Homoseksualiteit
Smith begreep dat men nu toch echt iets meer van hem ging verwachten en in 1997 wist hij opnieuw te verrassen met misschien wel zijn beste werk tot nu toe: Chasing Amy. Dit verhaal over de opbloeiende liefde en vriendschap tussen een striptekenaar en een lesbische tekenares was intelligent, diepzinnig, geestig en hier en daar zelfs ontroerend. De dialogen waren nog steeds briljant, maar iets volwassener: wat definieert seks en maagdelijkheid, en is het erg als je partner meer ervaring heeft als jij? Smith voert verder een Malcolm X-achtige homoseksuele afro-amerikaan op om zo de rassenscheiding op zijn manier neer te zetten.
Superman
Nadat zijn relatie met Joey Lauren Adams (de hoofdrolspeelster uit Chasing Amy) op de klippen loopt, trouwt hij met Jennifer Schwalbach. In 1999 krijgen ze een dochter genaamd Harley Quinn, naar het karakter uit de Batman-tekenfilmserie. Vervolgens krijgt hij de kans om het script te schrijven voor een nieuwe Supermanfilm. Enkele eisen: Superman mag zijn pak niet aan, en hij mag niet vliegen. Het gaat faliekant mis. De producers vragen hem een liefdesscène tussen Lois en Superman te schrappen. Smith weigert omdat het de beste dialoog zou zijn die hij geschreven heeft. De producers reageerden met: dit is een speelgoedfilm, doe het nou maar. Ook de eis om een grote spin als potentiële tegenstander op te voeren had niet Kevin’s voorkeur. Het werd allemaal nog een stapje erger toen Smith Tim Burton voor de regie suggereerde. Burton vond het script van Smith niet geweldig en dat was dat. Smith werd van het project gehaald. De productie van Superman Lives werd vervolgens zo’n fascinerende nachtmerrie dat er onlangs nog een documentaire over uitkwam. Tijdens verschillende Q&A’s heeft Smith het hele verhaal ook uit de doeken gedaan.
Meer films
In 2000 produceerde en schreef Smith Dogma, zijn visie op religie en de kerk. Dat de kerk de film in de ban deed was te verwachten, Smith is namelijk niet te zuinig met verwijten naar dit in zijn ogen ouderwetse instituut. Smith is echter wel degelijk gelovig, en ook dat komt naar voren in deze film. Dogma toonde echter ook de beperkingen van Smith als regisseur: actiescènes en grootse beelden zijn niet zijn sterkste punt. ZIjn volgende film was te vergelijken met Paul de Leeuw’s “Filmpje!”. In Jay en Silent Bob Strike Back staan de eeuwig terugkerende anti-helden Jay en Silent Bob centraal. De film richtte zich vooral op onderbroekenlol en probeerde Internetnerds , die niets beters te doen hebben dan een beetje over films zeuren, belachelijk te maken. De film werd vrij lauw ontvangen. De lieve film Jersey Girl kreeg vooral aandacht omdat acteurs Jennifer Lopez en Ben Affleckop dat moment een high-profile relatie hadden.
Bezig blijven
De jaren die volgen zijn een beetje hit and miss voor Smith. Veel films redden hier in Nederland de bioscoop niet eens en worden matig ontvangen. Voorbeelden hiervan zijn Red State, Cop Out en Yoga Hosers. Gelukkig maakt Smith ook Zack en Miri make a Porno en Clerks II. Deze films krijgen betere kritieken, maar de glans van de eerste jaren is er een beetje af. Maar Smith gaat niet bij de pakken neerzitten. Hij blijft vol gaan voor leuke projecten die hem in contact brengen met zijn grote liefde: comics. Hij regisseert afleveringen van Supergirl en The Flash, en heeft naast een derde Clerks film ook een TV-serie rond Mallrats in voorbereiding. We zullen dus nog veel meer van hem blijven zien de komende jaren.
Be the first to comment