Als ik terugdenk aan de jaren ’90, dan valt me op hoeveel van mijn favoriete films uit die tijd draaien rond tieners. In de jaren ’80 ging het nog vaak om jonge kinderen, maar in de jaren ’90 staat vooral de radicale en coole levensstijl van High School kids centraal. We zagen dat in films als American Pie, 10 Things I Hate About You, The Faculty en Dazed and Confused. Maar de absolute koningin van het genre is voor mij (en mijn zusje Sanne) toch wel Clueless.
Tienerzaken
Cher (Alicia Silverstone) is de ongekroonde koningin van haar school. Ze heeft een rijke vader, een flink gevulde klerenkast, trendy vrienden en een vlotte babbel. Haar stiefbroer Josh (Paul Rudd) verwijt haar dat alles wat ze doet vooral zelfzuchtig is. Om het tegendeel te bewijzen ontfermt Cher zich over Tai (Brittany Murphy), een nieuwe leerlinge die allesbehalve hip & happening is. Tai krijgt een flinke make-over, en binnen de kortste keer ontwikkelt ze zich als een vlotte meid die een oogje op Josh heeft. Cher heeft echter ook mannenissues. Waarom ziet haar crush Christian haar niet staan? En waarom irriteert het haar zo dat Tai achter Josh aanzit?
Fout en Flashy in de jaren ’90
De film begint als een soort ontploffing van foute 90’s mode en slechte kleuren. Maar al snel stelt de voice-over van Cher je gerust: onder al dat flashy gedoe gaan “gewone mensen” schuil. Deze gewone mensen zijn rijkeluis kindertjes die alles prima voor elkaar lijken te hebben, maar net als de gemiddelde tiener ook gewoon het leven moeten ontdekken. Maar dan wel met een volle portefeuille. Cher mag dan wel kleren te over en een eigen auto hebben, ze kijkt ook gewoon Ren & Stimpy en heeft een crush op Mel Gibson (in the 90’s was hij nog niet fout). Clueless is een prima high-school comedy maar ook een snedige satire op het leven van Beverly Hills jongeren.
Taalgebruik
Wat opvalt aan de film is het snelle en heerlijk aangezette “coole” taalgebruik. Knappe jongens zijn Baldwins. Een mooie meid is een Betty. Uitdrukkingen als Whatever en As If werden na deze film veel gebruikt door jongeren. Dit werkt op twee manieren. Jongeren vonden de film extreem hip hierdoor, maar het was wederom een geslaagde satire op diezelfde jongerencultuur. Op een gegeven moment analyseert Cher hoe jongens zich kleden. De broek hangt naar beneden, alles zit te wijd en een lelijke baseball cap over dat vette lange haar maakt het af. En dan vragen veel High School jongens zich af waarom de meiden ze niet zien staan. Herkenbaar voor jongeren, maar ook een vette knipoog voor volwassenen.
Conclusie
De film is een eigentijdse bewerking van Jane Austen’s Emma. Dat is nog iets wat populair was in dat decennium: klassieke boeken verweken tot tienerfilms. Romeo & Juliet is een overduidelijk voorbeeld. Dangerous Liaisons werd Cruel Intensions. En zo zijn er meer voorbeelden. Dit laat zien dat tijden kunnen veranderen, maar bepaalde verhalen zijn tijdloos. Dat geld ook voor deze film. Clueless was een enorme hit in de jaren ’90, maar zou anno nu zo gemaakt kunnen zijn als sterk persiflage op dit decennium. Een prima film die de tand des tijds goed weet te doorstaan en ook nu nog het kijken meer dan waard is.
Be the first to comment