Al sinds ik strips begon te lezen is mijn favoriete Comic held Batman. Ooit kreeg ik van mijn ouders de Nederlandse introductie-special van Batman cadeau, een uitgave van Baldakijn Boeken. Velen kenden de bekende Tv-serie met Adam West, maar de comics spraken me door de duistere toon meer aan. Ik las de Batman Comics samen met mijn moeder, met wie ik vroeger ook naar The Incredible Hulk keek. Toen al zocht ik voor haar uit wat de betere verhalen waren omdat ik duidelijk wilde maken dat comics beter waren dan het stereotype beeld dan velen hadden. Batmanfilms hebben door de jaren heen veel elementen uit bestaande verhaallijnen geleend. Maar wat zijn nu mijn favoriete episodes?
1) Batman: The Killing Joke
Alan Moore mag dan wel een zeer vreemde snuiter zijn: hij is wel verantwoordelijk voor een aantal van de beste comics ooit. In the Killing Joke zien we hoe de twee gezworen aartsvijanden één keer een poging doen om elkaar te begrijpen. De scene aan het einde (spoiler alert) waarin hun hele dodelijke en van elkaar afhankelijke situatie word gevangen in een simpele grap is meesterlijk. De scene leverde tevens een enorme discussie op: dood Batman nou de Joker aan het einde of niet? Geen strip wist de essentie van de Joker zo goed te vangen als The Killing Joke. Een andere aanrader voor Joker fans: The man who laughs.
2) The Dark Knight Returns
In 1986 kabbelde de Comic wereld voort, maar Batman was niet meer de grote hit van vroeger. En toen was daar Frank Miller. Weg waren de rare disco pasjes, campy TV show en andere dingen die Batman een brave burgerman hadden gemaakt. De wereld in TDKR is grauw, smerig en het lijkt er altijd nacht. TDKR tilde de hele comicwereld naar een hoger plan, en zorgde ervoor dat Batman weer een relevant karakter werd. De sociale kritiek maar ook de vragen over het hoe en waarom van Batman’s kruistocht zijn ook nu nog relevant. En in een ultieme showdown neemt Batman het op tegen iemand die eigenlijk altijd al zijn natuurlijker tegenhanger was: Superman.
3) Batman Vs The Predator
Hoe Kick-ass kan een idee voor een comic zijn? Toen men dit bedacht moeten een paar fanboys bij DC wel juichend door de hal van het kantoor zijn gaan hollen. Deze comic brengt niet alleen Batman en de Predator samen, ook de broertjes Kubert laten hier hun beste werk zien. Batman neemt het op tegen een geheimzinnige alien die het heeft voorzien op Gothams machtigste inwoners. Maffiabazen, de burgemeester, de politiecommissaris, sporthelden… niemand lijkt veilig. Als Batman ogenschijnlijk door de Predator is verslagen lijkt Gotham City verloren.
4) Batman: Year One
Frank Miller herschreef de manier waarop we naar Batman kijken letterlijk en figuurlijk. DC gaf hem namelijk de kans een nieuwe ontstaansgeschiedenis voor Batman te schrijven. De belangrijkste dingen bleven intact: de vermoorde ouders, het wraak willen nemen op de misdaad en het angst inboezemen met een vleermuiskostuum. Maar Year One diept drie elementen meer uit: Gotham, Bruce Wayne en James Gordon. Wayne en Gordon zien beiden in dat Gotham verworden is tot een poel des verderfs, maar weigeren de stad op te geven. Het moment dat Wayne eindelijk de juiste touch als Batman weet te vinden en een groep corrupte machthebbers en misdadigers confronteert is onvergetelijk.
5) Batman: The Long Halloween
Voortbordurend op Year One kwamen Loeb en Sale bijeen om deze “whodunit” uit te brengen. Officier van justitie Harvey Dent wil niks liever dan de belangrijkste misdaadbazen van Gotham voor het gerecht slepen. Omdat het via de reguliere weg niet lijkt te lukken sluit hij een pakt met Gordon en Batman. Ondertussen tergt een onbekende moordenaar de onderwereld door op feestdagen mensen te vermoorden. The Long Halloween is niet alleen een spannende jacht op de Holiday killer, maar tevens een studie naar hoe ver iemand zichzelf kan pushen op jacht naar een ideaal. Zoals Harvey Dent zelf zei in de film The Dark Knight: “You either die a hero, or you live long enough to see yourself become the villain.” Het einde is voor vele interpretaties vatbaar.
6) Batman: Hush
De ideale comic om kennis te maken met Batman. De strip legt de hele Batman mythe rustig uit, laat bijna alle belangrijke schurken en bondgenoten voorbijkomen en geeft precies weer hoe grondig hij te werk gaat in het bestrijden van de misdaad. Daarnaast krijgen we ook nog eens als extra toetje de prachtige tekeningen van Jim Lee, één van mijn favoriete artiesten. Lee verstopte veel easter-eggs in de pagina’s die voor de echte fans een leuk extraatje opleveren. Hush heeft ook een hoog Whodunit gehalte. Niet zo gek als je bedenkt dat één van de favoriete bijnamen van Batman “detective” is.
7) Whatever happened to the Caped Crusader?
Neil Gainman kreeg één van de meest speciale klussen ooit: hij mocht een soort laatste Batman verhaal schrijven. Het surrealistische verhaal neemt niet simpelweg afscheid van Batman, maar van de gehele geschiedenis, mythologie en verschillende varianten en artiesten die de wereld van Batman rijk is. Of je nou Golden Age, Silver Age, campy Tv-serie of Animated Batman als de definitieve Batman ziet, alle varianten komen voorbij in deze hommage die perfect de essentie van de duistere ridder weergeeft: een nooit aflatend gevecht tegen onrecht, misdaad, noodlot en de dood.
8) Batman: Red Rain
Crossovers waren in de jaren negentig helemaal hip. Niet alleen deelde Batman comics met Spider-Man, Spawn, Judge Dread, The Darkness en The Predator, ook de andere prins van het duister gaf acte de présence. In dit Elseworlds verhaal onderzoekt Batman een serie moorden op de daklozen van Gotham. Al snel brengt dit hem op het spoor van een bende vampiers onder leiding van Dracula zelf. Batman moet ver gaan om dit bovennatuurlijke geweld aan te kunnen. De stijl van Kelley Jones past perfect bij dit gotische duistere verhaal. Ook de volgende sequels, Bloodstorm en Crimson Mist, zijn het lezen meer dan waard.
9) Batman:Death in the Family
In de comic wereld is niets zo makkelijk te verhelpen als de dood. Maar de wereld van Batman was altijd ietsje menselijker dan bijvoorbeeld The X-men of Spider-man. Batman en Robin zijn tenslotte slechts menselijk en in theorie net zo kwetsbaar als de lezer. Nooit werd dat duidelijker dan tijdens het lezen van Death in the Family. Robin (Jason Todd) is zo onhandelbaar en agressief dat Batman besluit zijn partner op non-actief te zetten. Jason loopt weg om zijn moeder te gaan zoeken. Daarbij komt hij face to face met Batman’s aartsvijand, de Joker. De dodelijke afloop en Batman’s blijvende trauma zouden de comic jarenlang beïnvloeden.
10) Knightfall
De dood van Jason Todd leverde wel een nieuwe Robin op: Tim Drake. Toch zouden de jarenlange trauma’s, geestelijke en fysieke uitputting van Batman leiden tot deze verhaallijn: Knightfall. Batman ontmoet in Bane een formidabele tegenstander die deze jarenlange slijtageslag tegen hem weet te gebruiken. Misschien is Knightfall niet het best geschreven Batmanverhaal ooit, maar het is de superhelden Comic op zijn puurst: simpele verhalen, cliffhangers, goed en kwaad en een heerlijk guilty pleasure gevoel. Nagenoeg de hele schurkengalerij van Batman is in dit verhaal aanwezig. Een must-read voor iemand die alles van Batman wil lezen.
Be the first to comment