Twilight, je haat het, je smelt ervoor, of je bent een vriendje die mee moet met zijn vriendin. In welke groep je ook valt, er is geen ontkennen aan dat de serie een kaskraker is. Nog net niet in de orde van Harry Potter, maar zwijmelende meisjes over de hele wereld zullen nu ook weer goed zijn voor meer dan een half miljard dollar.
Eindelijk trouwen
Edward en Bella gaan in dit deel dan “eindelijk” trouwen (Bella is pas 18). Na een sprookjesavond volgt de huwelijksreis. Bella’s beste vriend Jacob vermoed dat Bella tijdens deze trip door Edward in een vampier zal worden veranderd. Zijn angst lijkt bewaarheid als Bella niet direct van haar huwelijksreis terugkeert omdat ze ziek zou zijn. Als hij bij de familie Cullen naar binnenstormt om verhaal te halen blijkt de waarheid echter nog vreemder: Bella is zwanger van Edward. De baby is een mens/vampier hybride, en veel te sterk voor de menselijke Bella. Haar lichaam kan de zwangerschap niet aan, en Bella gaat zienderogen achteruit. Ondertussen wil Jacob’s weerwolven roedel het potentiële gevaar van deze baby in de kiem smoren…
Weinig inhoud
Als ik het zo uittyp, dan lijkt er heel wat gebeuren in deze film. Dat valt wel mee. De eerste drie kwartier van de film zitten we naar een perfect geregisseerde maar oh zo trage huwelijksvoltrekking te kijken. Daarna volgt een half uur huwelijksreis waarbij Edward na een nachtje seks vooral zijn best doet om Bella NIET meer aan te raken, omdat hij beseft veel te sterk te zijn voor zijn tere bruid. Daarna volgt de Zwangerschap, wat rennende wolven en uiteindelijk een vrij ranzige bevallingscène. Daartussen door zit een lichte anti-abortusboodschap geweven, en hup klaar.
De weerwolven zijn zo stoer nog niet. Ze kibbelen veel onderling, en is een beetje gesteggel over wie de alfawolf is, maar eigenlijk kunnen ze maar één ding erg goed, en dat is rennen. Er zijn veel scènes te zien waarin ze lekker door het bos rennen op zoek naar actie die er uiteindelijk bijna nooit komt. Ja, tegen het einde van de film, maar net als in de vorige delen van Twilight is die actie zo summier dat je daarop echt niet hoeft te wachten. En het is niet de reden waarom de doelgroep van deze films houd.
Liefde en smachten
De doelgroep wil vooral veel verliefde blikken, gesmacht, het haar van Edward, de borstkas van Jacob en onmogelijke liefde zien. Hoe matig ik de films ook vond, daarin voorzag de Twilight Saga altijd rijkelijk. In dit deel valt het echter wat tegen. Vroeger was het altijd leuk om de zuchtende en zwijmelende meisjes in de zaal te zien wegdromen. Nu word er hier en daar vooral ongemakkelijk gegiecheld om de wat matige dialogen en overkill aan knullige scènes. Het huwelijk zal de doelgroep nog het meest bekoren. Overigens steelt Pa Swan daar naar mijn bescheiden mening toch de show omdat hij gewoon de betere acteur van het ensemble is.
Ouwe vampieren
Een ander nadeel is dat de cast merkbaar ouder aan het worden is. Normaal geen probleem, behalve als je als vampier eeuwig jong hoort te blijven. Zagen de vampiers er in de eerste film bijna manga achtig androgyn uit, in deze film zijn ze eigenlijk alleen maar bleek. Carlisle is wat dikker geworden, en ook Jasper is niet meer de bleke koortsige vampier van de eerste twee delen. Ook Edward ziet er niet meer zo jongensachtig uit als vroeger. Het is maar goed dat ze niet nog drie films hoeven te maken, daar komen ze niet meer mee weg. En ook is het jammer dat elke regisseur van deze serie het niet nodig vond om de stijl van de eerste film (die ik best kon waarderen) vast te houden.
Normen en waarden
Er is genoeg en geschreven over de normen en waarden die in de tekst van Twilight verborgen zitten. De vorige films meisjes probeerden te laten zien hoe mooi en romantisch het is om een man te willen die vooral GEEN seks met je wil. Na al het wachten tot men veilig en wel getrouwd was volgt eindelijk het consumeren van de relatie. En laat me je dit zeggen meisjes, hoe graag je het ook wilt, je eerste keer zal nooit zo geweldig en romantisch zijn als dat deze film het voordoet. En als je bed al instort, laat dat dan een wijze les zijn: koop een beter bed.
Pro-Life boodschap
Voorts is deze film een weinig subtiele reclamespot tegen abortus. Zodra Edward ietwat ongevoelig naar de baby refereert als het “ding” besluit Bella dat ze de baby wil houden. Ook al word het haar dood. De mensen die het weg willen laten halen gebruiken het woord foetus, de mensen die het ongeboren kindje beschermen gebruiken het woord baby. Na onvermijdelijke scènes waarin het kind een teken van leven geeft komen de abortus mensjes tot inkeer en laat het verhaal zien hoe belangrijk moederliefde kan zijn. Wat mensen vinden over dit onderwerp moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar subtiel is het allemaal niet.
Conclusie
De doelgroep zal het allemaal worst wezen, hun hoogtepunt zit gewoon in het begin van de film. Dat er verder gewoon niks gebeurt en het tempo onnodig laag ligt zal ze ook niet deren. Financieel is het natuurlijk een logische keuze om het boek in twee delen te verfilmen. De doelgroep is vrij kritiekloos en levert op deze manier twee keer meer dan een half miljard dollar op. Maar waar men bij de laatste Harry Potter genoeg te vertellen had voor 5 uur film, gebeurd er in Breaking Dawn het boek eigenlijk niet eens genoeg voor twee uur speelfilm. Gelukkig voor de dames onder ons kan men dat compenseren met veel peinzende en gepijnigde blikken.
Be the first to comment