Cashback was in den beginne een korte speelfilm die onverwachts een Oscarnominatie in de wacht wist te slepen. Onverwachts, maar zeker niet onterecht. Schrijver en filmmaker Sean Ellis voelde zich hierdoor zeker genoeg (en zal door de nominatie ook meer budget hebben gekregen) om de oorspronkelijk 18 minuten durende film uit te breiden naar een heuse speelfilm.
Nachtwerk
Als student der kunsten Ben door zijn vriendin overduidelijk en hard gedumpt wordt neemt hij het zwaar op. Hij begint te leiden aan slapeloosheid, en de uren kruipen voorbij. Hij besluit de extra uren te gaan werken in de meest geestdodende omgeving die hij kan vinden: een lokale nachtsupermarkt. Ook daar kruipt de tijd voorbij, maar nu krijgt hij er in elk geval voor betaald. Alle collega’s hebben zo hun eigen manier om met de saaie werkuren om te gaan, maar die van Ben is uniek. Door in zijn hoofd de tijd stil te zetten leert hij de schoonheid en het gewicht van het moment kennen, en krijgt hij weer inspiratie om te tekenen. Meestal maakt hij stillevens van de vrouwelijke klanten die gevangen zijn in het bevroren moment, maar al snel krijgt Ben gevoelens voor collega Sharon.
The Office in een supermarkt?
Het verteltempo in Cashback staat geheel in dienst van de sfeer die ze probeert over te brengen; traag. Iedereen die wel eens in een ploegendienst heeft gewerkt kent het gevoel dat de tijd soms stil lijkt te staan. De achtergrond van het verhaal is vrij eenvoudig: gedumpte jongen moet pijn verwerken en ontmoet in nieuwe omgeving een nieuwe love-interest. Het is de poëtische en dromerige uitwerking die de film weet te maken. De film heeft echter af en toe zijn hilarische tussenmomenten, variërend van onderbroekenlol tot werkhumor die wel wat aan ‘The Office’ doet denken, maar dan in een supermarkt. Dat je af en toe letterlijk met een tik uit de droomwereld van Ben wordt gemept werkt prima, een goede zet van filmmaker Ellis.
Conclusie
Cashback was voor mij een ware en prettige verrassing geworden. Ik zag de film tijdens een Groningse sneak preview, en terwijl iedereen wellicht stiekem zat te hopen op Shrek 3 of iets dergelijks kregen we dit onverwachte juweeltje voorgeschoteld. Cashback weet de juiste balans te vinden tussen ingetogen en uitbundig acteren. Tussen saaie, trage filmbeelden en cinematografische vondsten. Bovendien laat de film veel aspirant filmmakers zien wat je met goede wil, een goed idee, een beperkt budget en veel inspiratie allemaal voor elkaar kunt boksen. Een onverwacht pareltje tussen de vele keutels die de bioscopen in de voorzomer meestal aanbieden.
Be the first to comment