Wat zou jij doen als je een telefoontje op je mobiel krijgt van een compleet vreemde die je vertelt dat ze is gekidnapped en jij haar laatste hoop bent. Ophangen? Dit is wel de eerste gedachte die door het hoofd van Ryan (Evans) schiet. Maar al gauw blijkt deze vrouw geen flauwe grappenmaker te zijn en zit Ryan met een groot dilemma. Want hoe moet hij deze vrouw, deze Jessica Martin (Basinger) gaan helpen.
Alles zit tegen
De eerste stap is natuurlijk naar de politie gaan, maar soms heb je zo’n dag dat alles tegen zit. Op het politiebureau ontstaat een rel tussen de gearresteerden en de politie en Ryan wordt naar de vierde verdieping gestuurd. Uiteraard is daar geen ontvangst voor de gsm en moet hij iets anders verzinnen. En continue met de gsm aan het oor, want is eenmaal de verbinding verbroken dan is het einde voor Jessica nabij. En dit is nog maar één ding dat Ryan tegenkomt. Gedurende de film raakt de batterij bijna leeg, komt hij op een drukke weg voor een tunnel stil te staan, want ook daar heeft de gsm geen bereik. En naarmate de film vordert krijgt Ryan het moeilijker en moeilijker en werkt hij zichzelf ook steeds verder in de nesten.
Phone Booth
Aan het script is gewerkt door onder andere Larry Cohen. Larry Cohen is verantwoordelijk voor de film Phone Booth waar een man in een telefooncel onder druk wordt gezet door een sniper. Als hij ophangt, is zijn leven voorbij. Dat element is ook in deze film weer terug te vinden. Wanneer de verbinding tussen Ryan en Jessica wordt verbroken, dan is ook de kans op overleven nagenoeg voorbij. Kennelijk een idee van Cohen waar hij graag nog een film omheen heeft willen bedenken. In beide films zie je dan ook terugkomen dat de hoofdpersonen zich in allerlei bochten wringen om maar niet op te hoeven hangen dan wel de verbinding op een andere manier te verbreken.
Overacting
Voor de film Cellular is een aardige cast bijeen geraapt. Kim Basinger, die de ontvoerde Jessica Martin speelt, is daar een van. Kim Basinger is een actrice waarvan we weten dat ze een flinke dosis talent heeft. Ze heeft niet voor niets een oscar ontvangen voor haar bijrol in L.A. Confidential. Het is daarom jammer te zien dat ze in Cellular flink last heeft van overacting. Natuurlijk is het geen pretje om ontvoerd te worden en in te zitten over, maar om nou de hele film te gaan puffen, steunen, jammeren en hijgen is ook zo wat. Het komt onprettig over en doet de film niet altijd ten goede. William H. Macy daarentegen zie we eens een wat actievere rol spelen. Meestal speelt hij de onsympathieke antiheld, en dat is in Cellular toch wat anders. Niet dat hij nu opeens de spannende politieman is, maar hij is in ieder geval ook geen enorme sukkel.
Spanning met een mespuntje humor
Wat Cellular een prettige film maakt om naar te kijken is de pretentieloosheid van het verhaal. Of het nou wel of niet echt kan gebeuren doet er niet zo veel toe. Het is een film waar de typische Amerikaanse moraal achterwege blijft en dat geeft de kijker moed. De film zelf is spannend en blij vlagen ook nog zeer humoristisch. Mede door een aantal stereotiepe bijkarakters. Waaronder de irritant rijke advocaat die alles heeft wat zijn hartje begeert (een dikke auto onder de kont dus) en die natuurlijk zeer arrogant is. Wanneer Ryan het hem dan wat moeilijk maakt is een grote grijns niet te onderdrukken.
Conclusie
Cellular is een film die zeer geschikt is om te gaan kijken op een donderdag- of vrijdagavond voordat je op stap gaat. Het is een film waar je na afloop een goed gevoel aan overhoudt, waar je nog even leuk over na kan kletsen om vervolgens de kroeg in te duiken en de rest van je avond te beleven. Het verhaal is misschien niet heel diepgaand, maar onderhoudend genoeg om niet te vervelen. De film is een achtbaan waar de vaart goed in zit en tegen het einde weer veilig aan de start verschijnt voor de volgende rit. Cellular is een absolute aanrader voor een filmavondje eenvoudig vermaak.
Be the first to comment