10 zaken die wel goed zijn aan het DC Universum

Het zit DC niet mee. Bijna alles wat grote concurrent Marvel doet blijkt een succes, terwijl de DC films veel kritiek te verwerken krijgen. Zonder Wonder Woman was het allemaal wel heel matig geweest volgens de critici. En hoewel de DC-films op deze site ook wel de nodige kritiek kregen zien we ook positieve kanten. Hier is een lijst van 10 zaken die we wel cool vonden aan de films uit het DCU. Het gaat over de films die echt bij dat film-Universum horen. Dus Nolan’s Dark Knight trilogie telt natuurlijk niet mee.

Man of Steel: de eerste vlucht
De eerste Superman film van regisseur Zack Snyder kon op wisselende kritieken rekenen. De film was wellicht qua actie een tikje over de top, van Metropolis bleef weinig meer over. Geen wonder dat mensen zo bang zijn voor Superman’s krachten. Maar de scene dat Superman zijn afkomst omarmt en voor het eerst echt gaat vliegen is een juweeltje. Van aanvankelijke twijfel slaat Kal-El’s emotie om naar jongensachtige triomf. De scene is een vrolijk lichtpuntje in een wat duistere weergave van Superman. Daarnaast is er de knipoog naar de Richard Donner films uit de jaren 70 als Superman een rondje door de ruimte vliegt. Een heerlijke scene waardoor je je als kijker weer even kind gaat voelen en ook een cape wil omdoen. En dat is juist wat het DCU meer nodig heeft.

Man of Steel: Faora-Ul
De cast voor deze film loog er niet om. Kevin Costner, Diane Lane, Laurence Fishburne, Russel Crowe, Amy Adams, Henry Cavill en Michael Shannon zijn allemaal bekende gezichten die hun sporen in grotere producties al verdient hebben. Opvallend dus om te zien dat de mij tot dan toe onbekende Antje Traue zo’n indruk weet te maken als rechterhand van schurk Generaal Zod. Traue zet de Kryptonische Faora-Ul neer als een dame die meer dan Superman’s gelijke is, en dat levert het nodige vuurwerk op. Meer nog dan Michael Shannon hoopte ik meer van haar te zien in deze film. Kan ze nog terug komen in toekomstige DCU films?

Dawn of Justice: de trailer
Okay, een film waarin Batman en Superman elkaar gaan bevechten had natuurlijk 100x vetter moeten zijn. Maar die eerste teaser-trailers waarin de twee elkaar in een stormachtige nacht tegemoet treden was echt geweldig. Het Bat-signaal dat aanstaat, Superman die te midden van de bliksem opduikt… en dan Batman’s “Tell me, do you bleed“? Lekker dramatisch en over de top. Je kan Zack Snyder een hoop verwijten, maar als het moet weet hij het er wel lekker dik bovenop te leggen.

Dawn of Justice: de introductie van Wonder Woman
In deze film maakten we kennis met Ben Affleck als Bruce Wayne. En na al het gezeik van fanboys op internet viel dat reuze mee. Affleck is een overtuigende Bruce Wayne, en zijn Batman is wellicht wat te moordzuchtig, maar toch zeker niet slecht. Maar de show werd gestolen door Gal Gadot als Wonder Woman. Veel mensen hadden aanvankelijk veel kritiek op het feit dat een relatief onbekende knappe dame deze iconische heldin gestalte moest gaan geven. Weer een model die als eye-candy moet dienen… Oh my, wat zaten deze mensen ernaast. Gal Gadot’s Wonder Woman straalt vechtlust, ongenaakbare klasse en kracht uit. Ze lijkt op sommige momenten zelfs te genieten van het gevecht met Doomsday. Voor iemand met zo weinig schermtijd te midden van Batman en Superman is het knap om te zien wat voor indruk ze achter weet te laten.

Suicide Squad: de soundtrack
De recensenten maakten gehakt van deze film, en dat terwijl de fans er aanvankelijk zo naar uitkeken. De trailers van Suicide Squad wekten veel belangstelling op, ook mede door de muziek. Van Leslie Gore’s You don’t own me tot Queen’s Bohemian Rhapsody… het werkte allemaal voor me. Criticasters meenden dat dit trucje was afgekeken van Guardians of the Galaxy, een Marvel film die ook opviel door een opvallend goede soundtrack. Helemaal prima. Een goed gejat idee meer of minder kan het DCU alleen maar goed doen.

Suicide Squad: op zijn minst prima popcornvermaak
Natuurlijk, de film zat vol plotgaten, slordigheden en had last van een ronduit rommelige edit. Maar als je eens rustig achterover gaat zitten, dan zal het je ook opvallen dat de film vaak genoeg zeer vermakelijk is. De cast doet zijn best, de meesten hebben duidelijk wel lol in wat ze doen, en de film ziet er op zich prima uit. Natuurlijk is de schurk een duidelijke misser, is het hele plot zo ontzettend suf en zit de film zo vol fouten dat je als recensent er wel iets van moest zeggen. Maar over het algemeen was de film eigenlijk best leuk. En dankzij deze film heeft DC iets wat Marvel niet heeft: een Oscar.

Wonder Woman: een vrouwelijke heldin met een eigen film
Het kost Marvel kennelijk veel moeite om een vrouwelijke held haar eigen film te geven. Zelfs Ant-Man heeft inmiddels een succesvolle film, maar ondertussen zitten Black Widow, She-Hulk en Spider-Woman maar te wachten op hun groene licht. Okay, er komt een Captain Marvel film aan, maar het heeft wel een film of 20 moeten duren. Met Wonder Woman heeft DC natuurlijk direct wel de ultieme vrouwelijke superheldin in huis. In tijden waarin diversiteit een groot issue is geworden kan Marvel niet verder komen dan bestaande helden in de comics (tot groot chagrijn van de fans) tijdelijk in te ruilen voor meer diverse karakters. Waar is het vertrouwen in de bestaande diverse karakters? DC’s Wonder Woman werd een internationale hit, en kreeg anders dan haar mannelijke collega’s Batman en Superman wel lovende kritieken.

Wonder Woman: De loopgraven
De Wonder Woman film zit vol prima scenes. Maar er is er eentje die er voor me uitspringt. Die ietwat naïeve Diana ziet in de loopgraven voor het eerst echt de verschrikkingen van de eerste wereldoorlog. En wat haar betreft is het meer dan genoeg geweest. Terwijl iedereen met een mengeling van ontzetting, bewondering en verbazing toekijkt werpt Wonder Woman haar vermomming af, en begeeft zicht vastberaden in niemandsland. Haar aanval op de Duitse stellingen werkt aanstekelijk en doorbreekt de patstelling tussen beide partijen. Het is de scene waarin Wonder Woman een transitie naar onverschrokken krijger maakt. Een hoogtepunt in de film.

Justice League: Aquaman is ineens stoer
Laten we eerlijk zijn: Aquaman was altijd een beetje het lachertje onder de DC helden. Een held in de zee, maar redelijk nutteloos op het land. South Park en Family Guy maakten genadeloze grappen over Aquaman. En dan is daar ineens de casting van Jason Momoa als Aquaman. Deze robuuste reus geeft Aquaman een dreigend aura mee waar zelfs Batman U tegen kan zeggen. Het blijkt een prima nieuw imago dat er voor zorgt dat mensen ineens daadwerkelijk interesse hebben in een heuse Aquamanfilm.

Justice League: Superman doorziet the Flash
Na de dood van Superman in Dawn of Justice was het natuurlijk slechts een kwestie van tijd voor men Kal El weer zou doen herrijzen. Er valt genoeg te zeggen over Superman in de Justice League film. Het digitaal verwijderde snorretje van Henry Cavill zorgde voor wereldwijde verbazing. Zoveel budget, en dan zo’n… raar resultaat. Maar de scene waarin een herrezen Superman freakt en de hele Justice League moeiteloos aankan is geweldig. Tot verbijstering van Barry Allen, de snelste man van het universum, kan Superman moeiteloos zijn bewegingen volgen. De jonge held is volledig van zijn stuk gebracht door dit achterloze moment van krachtvertoon. Jammer dat de film niet meer van dit soort juweeltjes had.

1 Comment

  1. Sorry, not in Dutch. But I completely agree: When it comes to the best we’ve got to see in Man of Steel, and in the DCU more generally, then it was Antje Traue as Faora. And when the movie came out, she didn’t quite get the credit she deserved at the time. It is more in hindsight that DC fans realize how good her performance was, and how well she nailed the character to the point. Unfortunately, it is very doubtful that Faora will return, and even less likely that the character would again be portrayed by Antje Traue, for various resons. That is a pity. She is very much present in the German TV and movie landscape nowadays, though.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*