John de Mol is in rap tempo bezig om SBS6 om te pimpen tot het nieuwe RTL. Naast zus Linda zijn diverse mensen overgestapt naar Talpa. Dit in een poging om de zender van “een campingimago” te ontdoen. Enkele SBS6 coryfeeën zoals Piet Paulusma en Rob Geus hoorden daarentegen dat er voor hen geen plaats meer is. Dit alles om meer kijkers en nieuwe doelgroepen aan te boren voor de zender. John de Mol gaf aan bij DWDD het kijkgedrag van de kijker te begrijpen. Volgens hem maakt het de kijker toch geen zier uit waar een favoriete programma te zien is, ALS het maar te zien is. Toch hebben we een paar tips (of liever gezegd: verzoekjes) voor John.
Het is veel filmliefhebbers namelijk al jaren een doorn in het oog: films kijken op SBS6. De zender heeft vaak best toffe films in de aanbieding, en toch weiger ik ze op die zender te gaan kijken. SBS6 heeft namelijk ooit het “geweldige” idee bedacht om de film tegen het einde niet alleen voor reclameblok nummer 10 te onderbreken, maar ook voor Hart van Nederland. Geen kijker van Harry Potter of Top Gun zit echt te wachten op het laagdrempelige nieuwssuffertje van SBS6, het is alleen maar een heel doorzichtige poging om de kijker de hele avond aan de zender te binden. Gooi je het programma vlak voor of vlak na de film, dan kijkt er geen kip. Gooi je ‘m in het midden, dan blijven mensen kijken omdat ze de film willen af zien. Zeker als je het vlak voor het laatste stuk van de film zet. Niemand wil toch het einde missen?
Ik snap best de “kijkers vasthouden strategie” van SBS6. Het is echter een enorme middelvinger naar de vrije wil van de kijker en naar films in het algemeen. Tv-zenders klagen al jaren steen en been dat steeds meer kijkers afhaken voor streaming-diensten. Geen wonder als je zo met ze omgaat. Er zullen vast wel één of twee filmliefhebbers zijn die het wel leuk vinden om in Hart van Nederland te zien dat Hendrica uit Tietjerksteradeel een inzamelingsactie houdt voor verkeersdrempels rond de middelbare school. Of zoiets. Maar ik hoop dat John de Mol een einde maakt aan deze vreemde SBS6 traditie. Het is namelijk ook een schoffering voor de filmmakers. Jouw product wordt gewoon gebruikt als een soort chantagemiddel om kijkers een slecht programma door de strot te duwen. En dat lijkt me niet de reden waarom mensen ooit films zijn gaan maken, toch?
Be the first to comment