Waarom nou: Taxi 3

Aan het einde van de jaren ’90 wist Luc Besson ons te verrassen met de actiecomedy Taxi. In deze typische Besson-schelmenfilm zet taxichauffeur Daniel met zijn extreem opgevoerde taxi Marseille op stelten. De film was een enorme hit, en een vervolg was het logische gevolg. Taxi 2 bracht opnieuw een hoop duiten in het laatje, maar was bovendien wederom een erg leuke film. Taxi 3 was daarmee een kwestie van tijd. Taxi was en beetje een voorloper op de racestunts in the Fast en the Furious, maar deze derde film zorgde ervoor dat de serie alweer snel de vergetelheid indook.

“Do you know how to ski? No, I know how to drive.”

In Taxi 3 heeft het politieapparaat van Marseille hun handen vol aan de Kerstmannenbende, een zootje gangsters die zich vermommen als… (rarara). De domme en ijdele commissaris Gilbert zal met zijn domme plannetjes de boeven nooit vangen, dus roept rechercheur Emilien de hulp in van zijn vriend Daniel, en diens snelle taxi. Daniel heeft echter zijn eigen problemen. Zijn vriendinnetje heeft ‘m namelijk net verlaten omdat Daniel teveel aandacht aan de taxi besteed, en te weinig aan haar. Dan komt Emilien er ook nog eens achter dat zijn vrouw zwanger is. Misdaad, domme politie, vrouwenproblemen, snelle taxi… de film kan beginnen.

Taxi 3 werkt de gebruikelijke ingrediënten voor Luc Bessonverhaaltjes weer af. De man heeft waarschijnlijk geen positieve mening over politie in het algemeen, want zoals altijd zijn deze dienders zo dom en onnozel als het maar kan. En ook in deze film moet schelm Daniel de dag weer redden. Jammer genoeg ligt de nadruk deze film niet op de stunts en de schelmenstreken van Daniel, maar op de domme politiecommissaris en zijn maffe capriolen. Dit levert kolderiek bedoelde situaties op die zelfs de gemiddelde aflevering van Peppie en Kokkie nog niet zouden halen. Dit karakter is gewoon te flauw en suf om een interessant element voor een speelfilm te vormen, en daarmee hebben we dus het grootste nadeel van Taxi 3 direct op tafel.

Doordat de nadruk meer op humor ligt zijn de stunts een beetje op de achtergrond geraakt. Er valt wat dat betreft eigenlijk maar weinig te beleven in Taxi 3; alles heb je al eens in de vorige delen gezien, en dan nog beter ook. Het enige nieuwe snufje aan de taxi dat het noemen waard is, is een optie om de taxi in een soort sneeuwvoertuig te veranderen. En daarmee heb ik bijna alles wel gezegd. Hoewel… het leukste van de film is toch wel een kleine gastrol in het begin van de film. Deze is namelijk zo leuk, dat daarover na het zien van de film waarschijnlijk het meest wordt nagepraat. Ga zelf maar kijken wie deze gastrol vervult. Het duurt slechts vijf minuten, maar zal je niet teleurstellen.

Conclusie
Resumerend kunnen we stellen dat Taxi 3 niet echt een waardige opvolger was van Taxi 2. Waarom die vervelende humor van de commissaris de boventoon is gaan voeren is mij een raadsel. Hij heeft hetzelfde effect op deze film als Jar-Jar op Star Wars: Episode I. De kleine gastrol, de taxi en de achtervolgingen maken de film een beetje draaglijk, maar de fans zullen toch enigszins teleurgesteld zijn… Van Luc Besson hadden we tenslotte wat meer mogen verwachten. Deze mislukking en de matige Amerikaanse remake zorgde ervoor dat de serie in de vergetelheid raakte. Daar kunnen deel 4 (2007) en 5 (2018) niks aan veranderen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*