Spike Lee loopt natuurlijk al een tijdje mee in Hollywood. Maar het succes van The BlacKkKlansman zorgde ervoor dat hij carte blanche kreeg voor dit project. En als je Spike Lee loslaat, dan weet je dat je van alles kan verwachten. Het werd een genrestudie, een oorlogsfilm over Vietnam, actueel doordat de achtergestelde rol van donkere soldaten in het genre belicht wordt.
“We fought in an immoral war that wasn’t ours for rights we didn’t have.”
Paul (Delroy Lindo), Otis (Clarke Peters), Eddie (Norm Lewis) en Melvin (Isiah Whitlock Jr.) zijn vier Vietnamveteranen die toestemming hebben gekregen om het lichaam van een gevallen kameraad te zoeken in de Vietnamese jungle. Hun overleden vriend Stromin’ Norman (Chadwick Boseman) was meer dan een oorlogsvriend, hij was ook een soort goeroe voor vier arme soldaten in de hoogtijdagen van de burgerrechtenstrijd. Juist in een tijd waarin helden als Martin Luther King en Malcom X door moord om het leven komen krijgt Norman voor de vier een soort mythische status. Het blijkt echter al snel dat de vrienden niet alleen voor Norman terugkeren naar Vietnam. Er is ook nog een verloren gewaande kist goud die ze willen bergen. Bovendien worstelen alle vier bij terugkeer met demonen uit het verleden. Paul krijgt ook nog onverwachte verrassing, zijn zoon David (Jonathan Majors) weet waar hij mee bezig is en sluit zich tegen Paul’s wil aan bij de groep.
Het is een interessante premisse, vier mannen die na jaren terugkeren naar Vietnam, een gebied dat ze mentaal gezien nooit echt hebben verlaten. Er is inmiddels een McDonald’s en genoeg westerse decadentie, wat ergens ook weer vervreemdend werkt. De film snijdt heden en verleden op een originele wijze door elkaar. Zodra we teruggaan naar de oorlog in Vietnam verkleint het beeldframe en past het kleurenpallet zich aan. Maar dan valt de kijker iets bijzonders op. De mannen spelen allemaal hun jongere zelf, maar zonder de computertechnieken die we bijvoorbeeld zagen in The Irishman. Spike Lee gaf zelf aan dat dit niet alleen een artistieke keuze was, er was ook niet genoeg budget voor verjongings-special effects. Gelukkig maar, want het werkt. Het draagt bij aan het beeld dat deze vier mannen psychologisch Vietnam nooit verlaten hebben. Het is dan ook extra tragisch om de jongere Norman in hun midden te zien: zij werden ouder, en hij zou door de dood altijd jong blijven.
De film is ruim 100 minuten lang een interessant oorlogsdrama met een vleugje avontuur, in een geschiedkundige en ideologische context geplaatst door Spike Lee. Hij weet met simpele voorbeelden goed weer te geven hoe er in de afgelopen conflicten een grote bijdrage van donkere soldaten is geweest, iets dat je vaak niet terugziet in de Hollywood representatie van oorlogsfilms. Verder zitten er een paar hemeltergend spannende momenten in als blijkt dat de vrienden tijdens de zoektocht in een mijnenveld zijn gelopen. Er waren enkele momenten dat ik letterlijk ademloos zat te kijken. Helaas verliest de film in de laatste akte vaart. Langdradige monologen en enkele irrationele beslissingen zorgen ervoor dat het laatste stuk lastiger te volgen wordt. De film duurt ruim twee en een half uur, en dat had door het verhaal iets meer te stroomlijnen zeker een half uur korter gekund. Het doet ook af aan de (zeker in deze tijden van Black Lives Matter) relevante boodschap die deze film te vertellen heeft.
Conclusie
Een interessante studie naar een genre geplaatst in een actueel relevante historische context. Helaas laat Spike Lee tegen het einde dus alle remmen los en ontspoort het verhaal. Sommige van de gebeurtenissen gaan zo ver dat het einde ook een beetje gekunsteld aandoet. Hij weet echter enkele fenomenale acteerprestaties uit zijn acteurs te trekken, met name Delroy Lindo krijgt echt ruim baan om te schitteren als de getraumatiseerde veteraan Paul. Spike Lee deelt ook een duidelijke sneer uit naar Donald Trump middels een aanwezig “Make America Great Again” petje dat gedurende de film een steeds ironischer ondertoon krijgt. Het is ook apart om een Vietnamfilm te zien met aandacht voor het huidige Vietnam. Het was haast vervreemdend om de mannen door de jungle te zien lopen zonder dat ze bang hoefden te zijn voor vijandelijke soldaten achter elk bosje. Een Vietnam dat net als de vier mannen ook nog worstelt met het verleden. Een relevante film met een paar minder geslaagde kantjes.
Be the first to comment