In deze tijden van Social Media verlangen mensen soms wel naar een tijd met minder informatie. Gewoon het hoognodige nieuws en voor de rest niets. En als dat nieuws nou ook nog eens met een beetje jeu gebracht kan worden? Bij deze titel moest ik direct denken aan de in ongenade gevallen Engelse tabloid News of the World dat na een afluisterschandaal werd stopgezet. Niet is minder waar: Netflix brengt ons een heuse western met in de hoofdrol niemand minder dan Tom Hanks.
“See all those words printed in a line one after the other? Put ’em all together and you have a story.”
Kapitein Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks) is een zuidelijke oorlogsveteraan die zijn geld verdient met het voorlezen van de krant. Hij reist van dorp naar dorp en leest tegen de betaling van tien cent per toeschouwer voor uit een selectie van kranten. Op een dag stuit hij op het lichaam van een gelynchte zwarte soldaat. Deze begeleide een meisje (Helena Zengel) onderweg naar haar familie. Johanna’s ouders werden ooit gedood door Kiowa krijgers, en het meisje werd vervolgens door Kiowa stamleden opgevoed. Niemand lijkt zich echt om het lot van dit meisje te bekommeren, dus met wat gezonde tegenzin besluit Kidd het meisje naar haar familie te brengen. De twee moeten een gevaarlijke tocht ondernemen dwars door de zuidelijke staten van Amerika.
Tom Hanks is een fenomenale en innemende acteur en het lijkt een ideale casting als intelligente oorlogsveteraan die met veel stijl het nieuws voorleest voor tientallen toeschouwers. Maar toch dringt zich halverwege het idee op dat dit eigenlijk een traditionele Clint Eastwood rol is. Een oorlogsveteraan die achtervolgt wordt door het verleden en ondanks zijn leeftijd nog goed van zich af kan bijten? Een man die aanvankelijk terughoudend is, maar uiteindelijk met tegenzin toch het goede doet? Klinkt helemaal als een rol voor Clint. Het zou de voorzichtig groeiende band tussen Kidd en Johanna ook wat interessanter hebben gemaakt voor de kijker. Tom Hanks heeft de sympathie aan zijn kont hangen, en geen moment twijfel je er aan dat hij niet alleen Johanna onder zijn hoede neemt, maar dat hij ook nog eens zijn best gaat doen. De gezonde tegenzin overtuigt eigenlijk nooit.
Niet zozeer de missie, maar meer de mensen en gebieden die het tweetal aandoen vormen het verhaal. Het zuiden worstelt na de verloren burgeroorlog met zichzelf, het afschaffen van de slavernij en de nieuwe status quo. Kidd en Johanna ondernemen een ware odyssee waarbij ze diverse mensen tegenkomen die allemaal op hun manier getekend zijn door de burgeroorlog en de daaropvolgende jaren. Sommige mensen zijn hulpvaardig, maar niet iedereen is Kidd en Johanna goedgezind. Ondertussen zitten de twee reisgenoten ook met elkaar opgescheept. Johanna spreekt weinig tot geen engels en is niet alleen haar echte ouders, maar ook haar Kiowa surrogaatouders op gruwelijke wijze kwijt geraakt. Een behoorlijke hoeveelheid trauma dus, maar de jonge actrice Zengel zet haar rol op overtuigende wijze neer. Het zal me niet verbazen als we hier met een talent voor de toekomst te maken hebben.
Conclusie:
De film ziet er schitterend uit, en heeft twee prima acteurs in de hoofdrollen. Als ik eigenlijk al iets te klagen heb, dan is het eigenlijk dat op één of twee momenten na de spanningsboog niet heel hoog is. De gevaren van de reis zijn ondergeschikt aan de persoonlijke ontwikkeling die de twee karakters doormaken. Daar gebeurt helaas verder weinig verrassends in. Desondanks is dit een geslaagde western die je gewoon zomaar gloednieuw op Netflix kan zien. Ergens ook een beetje jammer, want de mooie landschappen en weidse camerashots waren ook in de bioscoop goed tot hun recht gekomen.
Be the first to comment