De uitreikingen van de Oscars zorgen altijd wel voor een spraakmakend momentje. Niet zelden praat men na afloop na over een onhandige uitspraak, een foute grap of een blooper. Soms staat de vreemde kledingkeuze van een acteur centraal, of de politieke overtuiging van een regisseur… Maar deze Oscar-uitreiking gaat vooral de geschiedenis in als het moment dat je beter niets kon zeggen over de vrouw van Will Smith.
“That was, uh… greatest night in the history of television.”
Will Smith en de Oscar-organisatie staan al jaren op gespannen voet. Smith produceerde en acteerde de laatste twee decennia meerdere films die werden afgedaan als Oscar-Bait: een erg doorzichtige poging om een Oscar te winnen. Twee keer eerder was hij al genomineerd voor een Oscar, maar ondanks prima rollen in Ali en The Pursuit of Happyness ging het beeldje aan hem voorbij. De jaren daarop liep hij ook meerdere nominaties mis, waaronder eentje voor zijn rol in Concussion. Zijn vrouw Jada Pinkett Smith suggereerde daarop dat de Oscars wellicht uit gebrek aan diversiteit geboycot dienden te worden, wat resulteerde in de hashtag #OscarsSoWhite. De Oscar organisatie probeerde de jaren daarop met wisselend succes aandacht te geven aan meer inclusiviteit. En wie was destijds de Oscar Host die een leuke grap maakte over de boycot van Jada? Chris Rock.
Tijdens de 2022 Oscars maakte Chris Rock (die ooit nog een rol had in Will Smith’s The Fresh Prince) een grap over het haar van Jada Pinkett Smith. Ongelukkig, omdat haar gemillimeterde coupe het gevolg is van een ziekte.Will Smith lijkt er aanvankelijk om te kunnen lachen, maar loopt dan toch het podium op. Wat volgt is voer voor speculatie, psychologen, roddelpers en twitteraars (die al snel met Meme’s op de proppen komen). Smith slaat Rock met de vlakke hand hard in gezicht en keert terug naar zijn plaats. Het publiek weet even niet wat ze er mee aan moeten. Was dit een grap? Is dit echt? Smith maakt aan die twijfel vlug een einde door vanaf zijn plek te schreeuwen dat Rock de naam van zijn vrouw niet meer in zijn F*ck*ng mond moet nemen. Rock lacht zich er wat onhandig uit, en de show gaat door. Weet jij nog welke Oscar er daarna werd gewonnen, en door wie?
En dat terwijl er toch interessante verrassingen waren. Actrice Ariana DeBose won als eerste openlijk queer latina het felbegeerde beeldje voor haar rol in de remake van West Side Story. Troy Kotsur was de eerste dove Oscar-winnaar voor zijn bijrol in de film Coda, een remake van de franse film La Famille Bélier. Dat Coda ook met de prijs voor beste film aan de haal ging mag zelfs een verrassing genoemd worden, de verwachting was toch dat The Power of the Dog met het beeldje aan de haal zou gaan. The Power of the Dog Regisseuse Jane Campion won wel, en dat na een lange periode van kritiek over het feit dat zo weinig vrouwelijke regisseuses de laatste jaren waren genomineerd. Verder was er veel te doen over de ingekorte show waarin enkele prijzen niet tijdens de uitzending aan bod kwamen. Hier een lijst van winnaars.
Beste Film
Belfast – Laura Berwick, Kenneth Branagh, Becca Kovacik and Tamar Thomas, Producers
CODA – Philippe Rousselet, Fabrice Gianfermi and Patrick Wachsberger, Producers
Don’t Look Up – Adam McKay and Kevin Messick, Producers
Drive My Car – Teruhisa Yamamoto, Producer
Dune – Mary Parent, Denis Villeneuve and Cale Boyter, Producers
King Richard – Tim White, Trevor White and Will Smith, Producers
Licorice Pizza – Sara Murphy, Adam Somner and Paul Thomas Anderson, Producers
Nightmare Alley – Guillermo del Toro, J. Miles Dale and Bradley Cooper, Producers
The Power of the Dog – Jane Campion, Tanya Seghatchian, Emile Sherman, Iain Canning and Roger Frappier, Producers
West Side Story – Steven Spielberg and Kristie Macosko Krieger, Producers
Beste acteur
Javier Bardem – Being the Ricardos
Benedict Cumberbatch – The Power of the Dog
Andrew Garfield – tick, tick…BOOM!
Will Smith – King Richard
Denzel Washington – The Tragedy of Macbeth
Beste mannelijke bijrol
Ciarán Hinds – Belfast
Troy Kotsur – CODA
Jesse Plemons – The Power of the Dog
J.K. Simmons – Being the Ricardos
Kodi Smit-McPhee – The Power of the Dog
Beste vrouwlijke Hoofdrol
Jessica Chastain – The Eyes of Tammy Faye
Olivia Colman – The Lost Daughter
Penélope Cruz – Parallel Mothers
Nicole Kidman – Being the Ricardos
Kristen Stewart – Spencer
Beste vrouwlijke bijrol
Jessie Buckley – The Lost Daughter
Ariana DeBose – West Side Story
Judi Dench – Belfast
Kirsten Dunst – The Power of the Dog
Aunjanue Ellis – King Richard
Beste Animatie
Encanto – Jared Bush, Byron Howard, Yvett Merino and Clark Spencer
Flee – Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen and Charlotte De La Gournerie
Luca – Enrico Casarosa and Andrea Warren
The Mitchells vs. the Machines – Mike Rianda, Phil Lord, Christopher Miller and Kurt Albrecht
Raya and the Last Dragon – Don Hall, Carlos López Estrada, Osnat Shurer and Peter Del Vecho
Beste cinematografie
Dune – Greig Fraser
Nightmare Alley – Dan Laustsen
The Power of the Dog – Ari Wegner
The Tragedy of Macbeth – Bruno Delbonnel
West Side Story – Janusz Kaminski
Kostuums
Cruella – Jenny Beavan
Cyrano – Massimo Cantini Parrini and Jacqueline Durran
Dune – Jacqueline West and Robert Morgan
Nightmare Alley – Luis Sequeira
West Side Story – Paul Tazewell
Beste regie
Belfast – Kenneth Branagh
Drive My Car – Ryusuke Hamaguchi
Licorice Pizza – Paul Thomas Anderson
The Power of the Dog – Jane Campion
West Side Story – Steven Spielberg
Beste documentaire
Ascension – Jessica Kingdon, Kira Simon-Kennedy and Nathan Truesdell
Attica – Stanley Nelson and Traci A. Curry
Flee – Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen and Charlotte De La Gournerie
Summer of Soul – Ahmir “Questlove” Thompson, Joseph Patel, Robert Fyvolent and David Dinerstein
Writing with Fire – Rintu Thomas and Sushmit Ghosh
Beste korte documentaire
Audible – Matt Ogens and Geoff McLean
Lead Me Home – Pedro Kos and Jon Shenk
The Queen of Basketball – Ben Proudfoot
Three Songs for Benazir – Elizabeth Mirzaei and Gulistan Mirzaei
When We Were Bullies – Jay Rosenblatt
Film Editing
Don’t Look Up – Hank Corwin
Dune – Joe Walker
King Richard – Pamela Martin
The Power of the Dog – Peter Sciberras
tick, tick…BOOM! – Myron Kerstein and Andrew Weisblum
Beste buitenlandse film
Drive My Car – Japan
Flee – Denmark
The Hand of God – Italy
Lunana: A Yak in the Classroom – Bhutan
The Worst Person in the World – Norway
Beste make-up
Coming 2 America – Mike Marino, Stacey Morris and Carla Farmer
Cruella – Nadia Stacey, Naomi Donne and Julia Vernon
Dune – Donald Mowat, Love Larson and Eva von Bahr
The Eyes of Tammy Faye – Linda Dowds, Stephanie Ingram and Justin Raleigh
House of Gucci – Göran Lundström, Anna Carin Lock and Frederic Aspiras
Beste muziek (Origineel)
Don’t Look Up – Nicholas Britell
Dune – Hans Zimmer
Encanto – Germaine Franco
Parallel Mothers – Alberto Iglesias
The Power of the Dog- Jonny Greenwood
Beste lied
Be Alive – from King Richard; Music and Lyric by DIXSON and Beyoncé Knowles-Carter
Dos Oruguitas – from Encanto; Music and Lyric by Lin-Manuel Miranda
Down To Joy – from Belfast; Music and Lyric by Van Morrison
No Time To Die – from No Time to Die; Music and Lyric by Billie Eilish and Finneas O’Connell
Somehow You Do – from Four Good Days; Music and Lyric by Diane Warren
Beste Productie Design
Dune – Production Design: Patrice Vermette; Set Decoration: Zsuzsanna Sipos
Nightmare Alley – Production Design: Tamara Deverell; Set Decoration: Shane Vieau
The Power of the Dog – Production Design: Grant Major; Set Decoration: Amber Richards
The Tragedy of Macbeth – Production Design: Stefan Dechant; Set Decoration: Nancy Haigh
West Side Story – Production Design: Adam Stockhausen; Set Decoration: Rena DeAngelo
Beste korte animatie
Affairs of the Art – Joanna Quinn and Les Mills
Bestia – Hugo Covarrubias and Tevo Díaz
Boxballet – Anton Dyakov
Robin Robin – Dan Ojari and Mikey Please
The Windshield Wiper – Alberto Mielgo and Leo Sanchez
Beste korte film
Ala Kachuu – Take and Run – Maria Brendle and Nadine Lüchinger
The Dress – Tadeusz ?ysiak and Maciej ?lesicki
The Long Goodbye – Aneil Karia and Riz Ahmed
On My Mind – Martin Strange-Hansen and Kim Magnusson
Please Hold – K.D. Dávila and Levin Menekse
Beste geluid
Belfast – Denise Yarde, Simon Chase, James Mather and Niv Adiri
Dune – Mac Ruth, Mark Mangini, Theo Green, Doug Hemphill and Ron Bartlett
No Time to Die – Simon Hayes, Oliver Tarney, James Harrison, Paul Massey and Mark Taylor
The Power of the Dog – Richard Flynn, Robert Mackenzie and Tara Webb
West Side Story – Tod A. Maitland, Gary Rydstrom, Brian Chumney, Andy Nelson and Shawn Murphy
Visuele effecten
Dune – Paul Lambert, Tristan Myles, Brian Connor and Gerd Nefzer
Free Guy – Swen Gillberg, Bryan Grill, Nikos Kalaitzidis and Dan Sudick
No Time to Die – Charlie Noble, Joel Green, Jonathan Fawkner and Chris Corbould
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings – Christopher Townsend, Joe Farrell, Sean Noel Walker and Dan Oliver
Spider-Man: No Way Home – Kelly Port, Chris Waegner, Scott Edelstein and Dan Sudick
Beste Script (bewerkt)
Nominees – CODA Screenplay by Siân Heder
Drive My Car – Screenplay by Ryusuke Hamaguchi, Takamasa Oe
Dune – Screenplay by Jon Spaihts and Denis Villeneuve and Eric Roth
The Lost Daughter – Written by Maggie Gyllenhaal
The Power of the Dog – Written by Jane Campion
Beste script (Origineel)
Belfast – Written by Kenneth Branagh
Don’t Look Up – Screenplay by Adam McKay; Story by Adam McKay & David Sirota
King Richard – Written by Zach Baylin
Licorice Pizza – Written by Paul Thomas Anderson
The Worst Person in the World – Written by Eskil Vogt, Joachim Trier
Be the first to comment