Door de enorme revival van comics naar film en het recente succes van The Matrix wil iedere studio wel meeprofiteren. Naarstig gaan mensen op zoek naar strips, tv-series en tekenfilms die nog niet als film zijn uitgebracht. In een tochtig hoekje van de MTV-studio’s vonden een paar filmbonzen kennelijk de korte tekenfilmpjes van Aeon Flux terug, simpele SF-verhaaltjes met een vrouwelijke held in een strak pakje.
Weer een verdoemde toekomst
Oscarwinnares Charlize Theron had kennelijk zin in even wat anders, en dus aan haar de eer om gestalte te geven aan Aeon Flux, een rebel in een Big Brother-achtige toekomst. Wederom is onze toekomst getekend door een ramp. Dit keer geen grote oorlogen of kernrampen die de wereld tot een woestenij maakten, maar een geheimzinnig virus. Wonderdoctoren vonden de oplossing, maar kregen daardoor de laatste stad op aarde waar nog mensen leven in hun greep. Hun nazaten regeren al eeuwen, maar het verzet tegen deze leiders groeit. Om dit verzet de kop in te drukken verdwijnen mensen in opdracht van de leiders dagelijks op straat. Als Aeon de opdracht krijgt om de leider te vermoorden komt ze erachter dat alles toch niet zo zwart-wit is als het lijkt.
Saaie toekomst
The Matrix was geweldig omdat ze de kijker gaandeweg kennis liet maken met de wereld in de film. Ook Star Wars introduceert de kijker heel rustig in zijn wereld. Aeon Flux laat echter een voice-over de kijker snel op de hoogte brengen van de stand van zaken, en daar hebben we het maar mee te doen. Het gevolg een vrij fantasieloze toekomst, die qua decor en aankleding er werkelijk te dom voor woorden uitziet. De wereld van Aeon Flux zou zo uit een eenmalige aflevering van Star Trek afkomstig kunnen zijn. Voor een TV-serie waarin het decor na één aflevering weer wordt weggepleurd is dat prima, voor een speelfilm een beetje mager.
Suf verhaaltje
Het verhaal biedt de kijker ook weinig om van te gaan juichen. Alles gebeurt en overkomt Aeon eigenlijk, zonder dat er een echte lijn of doel in het verhaal zit. De schrijvers hebben de kijker geprobeerd te boeien door wat vragen op te werpen, maar ik merkte al snel dat het me een zorg zou zijn of Aeon de juiste antwoorden zou gaan ontdekken. Dit komt grotendeels door de hemeltergende 2-dimensionale karakters die geen moment weten te overtuigen. Het potentieel voor innerlijke conflicten en morele keuzes is zeker aanwezig, maar wordt voortdurend uit de weg gegaan om de actie naar de voorgrond te halen.
Conclusie
Aeon Flux was als korte tekenfilm al net zo onderhoudend als een roman gebaseerd op Scary Movie, waarom het dan een goed idee heeft geleken om hier een hele film uit te persen is mij dan ook een raadsel. Waarschijnlijk was Theron in een strak pakje het belangrijkste argument. Aeon Flux slaagde er vooral in om me dood te vervelen. Ik probeer me altijd in te beelden wie films als dit wel leuk kunnen vinden, alleen pubertjes van 14 zonder enige intelligentie en met een hoop opgekropte geilheid zullen zich waarschijnlijk 5 minuten kunnen vermaken met de lenige Theron. Daarna balen ze dat ze voor hun bioscoopkaartje geen patat en cola hebben gekocht.
Be the first to comment