All or Nothing

Timothy Spall is inmiddels een veel geziene gast in zowel Hollywood als de Europese cinema. Zelf zag ik hem de laatste tijd opduiken in films als Intimacy, the Wisdom of Crocodiles en Still Crazy. Natuurlijk kan de echte filmkenner zo nog een aantal films aan dit rijtje toevoegen. In Engeland werkt Spall vaak samen met Mike Leigh, en All or Nothing is het meest recente resultaat.

Apathie
In All or Nothing schildert Leigh de kijker een uiterst deprimerende realiteit voor. In een achterstandswijk te Londen proberen enkele ‘lower class’ arbeiders het hoofd boven water te houden. Geld is nog niet eens hun grootste vijand. Apathie, verveling, machteloosheid en de hieruit voortvloeiende woede zijn zelden zo treffend in beeld gebracht. Diverse typetjes worden door Leigh ten tonele gevoerd, met als centrale middelpunt het gezin van taxichauffeur Spall.

Sympathie
Dit type film staat niet op zichzelf. De Engelse en Franse cinema puilen uit met dit soort films, waarin het gevecht tegen verveling centraal staat. Doorgaans krijg ik een enorme hekel aan de karakters in dit soort films omdat ze de kansen om de sleur te doorbreken nooit aangrijpen, en daarom rechtstreeks hun noodlot tegemoet gaan. Daarom is het te prijzen dat ik gedurende All or Nothing voor de meeste karakters steeds meer sympathie begon te krijgen.

Drie groepjes
Je kunt de mensen in All or Nothing ruwweg in drie groepjes opdelen. Er zijn de mensen die vaag nog de herinnering hebben aan vervlogen idealen en toekomstdromen, maar niet meer de fut hebben die nog na te jagen. Dan is er de groep die het allemaal wel best vindt, en gewoon onverstoorbaar probeert door te leven. De meest deprimerende groep wordt gevormd door de jongeren. Zij zijn meestal door hun ouders meegesleurd in de misère. Doordat ze opgroeien in arme gezinnen en slechte scholen zijn hun kansen in het hedendaagse Engeland uiterst miniem.

Conclusie
Alle karakters in All or Nothing komen op hun manier terecht op een soort kruispunt. De filmkenners weten wat ik bedoel: Een cruciale gebeurtenis die alle karakters met elkaar verbindt. Hoe de karakters vervolgens op deze gebeurtenis reageren is medebepalend voor hun toekomst. All or Nothing is eigenlijk een vraag: “is er nog hoop en liefde te vinden in het moeilijke leven van de Britse lower class?” Een vraag die met veel gevoel en op een eerlijke wijze beantwoord wordt.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*